woensdag 9 mei 2012

snuffelen


Ik loop met de hond achter een moeder. Zij heeft net een kind naar school gebracht en loopt met en nog niet schoolgaand kind weer naar huis. Het nieuwsgierige jongetje kijkt druk om zich heen en raakt alles aan wat hij tegenkomt, de boom, de blaadjes van de struik, een auto. Ik loop met de hond en bedenk me net dat hij erg op een jong hondje lijkt. Alles uitproberen, overal in bijten... Ook mijn 'oude' hond onderzoekt nog altijd elke boom, elk grasje, elk blaadje.

Ik hoor de moeder telkens zeggen; kom doorlopen, kom, kóm nou. En het jongetje is natuurlijk de kwaadste niet en wil best wel doorlopen. Hij komt dus ook als zijn moeder het zegt maar twee stappen verder ziet hij alweer wat interessants en staat stil om te voelen of gewoon eens te kijken. Het schiet echt niet op en moeder roept nog maar eens KOM NOU! Er komt een man aangelopen. Hij zegt; laat hem toch lekker snuffelen!

Wat een mooi woord. Dat is natuurlijk precies wat kinderen moeten doen; snuffelen aan alles wat ze tegenkomen om zo de wereld te leren begrijpen. Dus als je de tijd hebt; laat je kind lekker snuffelen daar worden ze groot van.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten